Svårt att hitta inköpskandidater

Iom försäljningen av Astra har jag fått en del kontanter över. Har väldigt svårt att hitta köpvärda aktier just nu, men tack vare bloggen jag kan se hur jag resonerade i mars. Där funderade jag på att sälja Astra, men behålla branschexponeringen med JnJ, Novartis eller Pfizer som ersättare. Övriga jag funderade på vad tydligen Aflac, Apple, Coca Cola, McD och Microsoft. Nästan bara amerikanska bolag alltså,

Av de ovan nämnda tycker jag bara Aflac är intressant just nu, möjligtvis Microsoft som dock har gått upp mycket den senaste tiden (faktiskt 26% bortsett från valutaeffekter sedan jag köpte i februari).

Vad övrigt gäller branscher har jag fortfarande inget innehav i Telecom och där ska jag egentligen ha 15% enligt min investeringsstrategi, Funderar faktiskt på Vodafone som verkar ganska köpvärt. Dock har man flaggat för minskade vinster och därmed är det svårmotiverat.

I Sverige vill jag givetvis köpa Handelsbanken, men även om den inte är jättedyr sett till prognostiserade framtida vinster, har den gått upp rejält de senaste veckorna. Tror jag ska öka om det blir en mindre dip där. Detta gäller även för HM som tappat sin allmänna favoritstatus rejält de senaste åren.

Tips tas tacksamt emot!

Kommentarer

Populära inlägg