Utdelning Apple, KMI och Procter & Gamble

Roligt med amerikanska aktier - det trillar in utdelningar litet då och då, oftast kvartalsvis. Den senaste veckan fick jag tre utdelningar och det gemensamma för dem var att de alla höjt utdelningen. Jämför detta med flera av mina svenska innehav som sänkt sin utdelning i år Astra, Kungsleden, PEAB, Ratos samt H&M  och Fortum som legat stilla i flera år nu.

Apple höjde sin utdelning med ca 15% och aviserade också ett återköpsprogram. Trots att man har världens största kassa kommer man låna till denna pga skatteeffekter. Apple-aktien fluktuerar fortsatta väldeliga, men jag behåller mina fåtal aktier ännu ett tag. Kanske blir min förhoppning om en långsiktig utdelningstillväxt hörsammad? Mitt Apple-innehav ligger idag på ca -30% exklusive utdelningar.

KMI höjde återigen sin utdelning med 1 cent/aktie från 37 till 38, alltså ung 2,7%. Man har dock aviserat att man siktar på en utdelning på 1,60$/aktie i år och ett antagande kan då vara att man höjer först till 41 och sedan till 44 cent/aktie för resterande utdelningar i år. I så fall kommer man höjt utdelningen med 22% på ett år. Trots hög belåning tycker jag fortsatt om KMI och hoppas de fortsätter på den inslagna vägen med kontinuerliga höjningar av utdelningen. Mitt KMI-innehav ligger idag på ca +14% exklusive utdelningar.

P&G kom också med en höjning av utdelningen med ca 7%. Det finns många spekulationer om P&G och osäkerhet om de kan öka vinsterna. Man har initierat ett besparingsprogram under förra året och det finns potential för tillväxt i emerging markets, så jag tror fortsatt på dem. Kursen har dock gått upp rejält sedan jag köpte och just nu har jag inga planer på att öka mitt innehav. Mitt P&G-innehav ligger idag på ca +25% exklusive utdelningar

Alla utdelningar under 2013 kan ses under fliken Utdelningar 2013 (No shit, Sherlock). Jag börjar nu tro på att utdelningarna kommer öka iaf i absoluta tal även i år, däremot kan det bli tuffare med Yield on Cost. Jag kommer nog inte köpa några aktier den närmsta tiden utan sällar mig till skaran som bygger på kontanterna i stället. Har visat sig vara helfel trots många "Vargen kommer" skrik, men någon gång kommer det vara rätt - hoppas jag inte blivit otålig och gått all-in tills dess.


Kommentarer

  1. Två inlägg per sida blir väldigt jobbigt att läsa. Skulle rekommendera att du ökar det till en 10-15 iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, stort tack för kommentaren! Var inte medveten om att någon läste bloggen :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg