Screeningstrategi

Det tar ju tyvärr en fruktansvärt massa tid att screena aktier och därefter framförallt analysera dem. Visst har man det som intresse, men för oss rena amatörer är det dels kanske av tveksamt värde och dels har man ju en massa annat man måste göra. Det är för mig helt omöjligt att göra sådant under dagtid (arbetstid) och kvällar/helger går åt till hobbies och en massa måsten, trots att jag är särbo utan barn. Fattar ärligt talat inte inte hur familjeförsörjare hinner med ett aktieintresse.
Har därmed funderat mer och mer på att "nöja" mig med de aktier jag har just nu och köra en buy-and-hold strategi där jag egentligen bara screenar mina nuvarande innehav. Klart att det kan ta en ände med förskräckelse, men det tar helt enkelt för mycket tid. Samtidigt vet jag ju att jag kommer hålla ögonen öppna, men de där helgmaraton med plöjning av nyckeltal och analysering av potentiella kandidater kommer jag nog prioritera bort.
Just nu inväntar jag också en rejäl sättning och kommer istället försöka bygga upp kapital för den. När/om den kommer finns det en radda svenska och amerikanska bolag jag skulle vilja äga i sektionen wonderful company. Samtidigt har jag varit otroligt dålig på att träffa toppar och bottnar, så antagligen kommer jag köpa löpande ändå.

Kommentarer

Populära inlägg