Inköp Shell, RDS B

Efter att försökt ha is i magen en längre tid, gick jag igår in och köpte på mig en del Shell-aktier. Shell är världens näst största oljebolag och har en väldigt stor andel av sin produktion i naturgas. Utdelningen ligger f.n. på höga 5% och ledningen förefaller fast beslutna att behålla/öka denna de närmaste åren. Av diversifieringsskäl har jag tänkt länge på att ha ett stabilt oljebolag i portföljen och Shell tilltalar mig för att det inte är amerikanskt, har hög utdelning, är något mer miljövänliga iom satsningarna på naturgas och jag tror den är litet nedtryckt just nu.

Den senaste rapporten innebar en sättning i kursen och jag passade till slut på att köpa in mig på detta bolag. Dessvärre med en osedvanligt dålig timing iom att jag köpte tydligen dagen efter avstämningsdagen för kvartalsutdelningen och aktien gick efter köpet ner med ca 1%. Får avvakta och se om jag missuppfattat och ändå får in någon utdelning. Nåväl, mina innehav är långsiktiga så jag ska inte bry mig om sådana petitesser.

Inköp RDS:B 67.32$
RDSB: BnS - Mr Market -0,93%

Kommentarer

Populära inlägg