Nytt innehav - TeliaSonera

Jag har skaffat ett nytt innehav, nämligen TeliaSonera! Har inte riktigt haft det företaget på radarn, men motiven för inköpet är följande:

  • Jag har länge velat haft ett Telekomföretag med tanke på min branschfördelning.
  • Telia tjänar pengar och har en hög utdelning, närmare 5% om man bibehåller årets utdelning, med en utdelningsandel på 62% på förra årets vinst.
  • Man har gjort stora omstruktureringar, vilket kan börja ge effekt.
  • Jag kommer påbörja en anställning på TS.

Det sista motivet är givetvis det starkaste.
Problemen är ffa med Turkcell och satsningarna i Eurasien, där man också använt tveksamma affärsmetoder. Man hade förra året tillväxt med ca 15 miljoner abonnenter, men ingen vinsttillväxt. Man har bytt VD under året och förhoppningsvis klarar man att vända blad och börja tjäna pengar bland problemhärdarna.

Staten är fortfarande en storägare i Telia (+35%) och finansmarknadsminister Peter Norman har populistuttalat sig efter mutmisstankarna. Inte för att jag stöder sådana metoder, men statliga ägare drivs inte alltid av vad som är bäst från ett företagandeperspektiv. Min känsla är dock att man är i ett läge där man kan gå från att vara ett gammalt statligt verk, till att bli en modern spelare på marknaden. Om det sen innebär en positiv aktieutveckling återstår att se.

Jag köpte för 53.30 och därefter har aktien stabilt gått ner för att i skrivande stund ligga på 50.50. Jag får väl snitta ner mig...

Kommentarer

Populära inlägg