Utdelningar Apple, P&G, Kinder Morgan, Wells Fargo, Microsoft samt Shell

Under sista kvartalet har utdelningar trillat in från mina amerikanska innehav. Ny utdelning från Shell, RDS.B, som delar ut 90 cent per aktie, vilket motsvarar 4,8% på aktuell kurs. Shell har hittills varit en bra investering för mig med en uppgång på ca 10,6% inkl valutaförändringar.

Jag kan nu sammanfatta årets utdelningar och man kan väl säga att jag hade hoppats på litet bättre utveckling. Många av mina svenska innehav sänkte utdelningen i år, bl.a. Ratos, Peab, Kungsleden och Astra. För en del fick man vara glad för att de behöll utdelningen, H&M och ffa Fortum. Jag beslutade att sälja Astra efetrsom jag tyckte de verkade ha ganska trista framtidsutsikter och än så länge var det ett dåligt beslut. Förvånar mig fortfarande.

Utdelningsökningen stannade vid 13% i år och YoC sjönk från 3,9% till 3,55%. Eftersom jag hoppas på att slippa utdelningssänkningar för mina svenska innehav och iskallt räknar med bibehållen eller ökande utdelning på mina amerikanska aktier, tror jag på förbättrade nyckeltal framöver.

Utdelningarna täcker f.n. ungefär 1 månads utgifter om jag snålar in litet. Det är tålamodsprövande att hålla på med utdelningsinvestering. Jag har också lagt en budget för nästa år och trots att den är ganska aggressiv/optimistisk, kommer jag bara ha ca 5% utrymme för nya investeringar. Detta innebär givetvis att det kommer ta lång tid för mig att nå mitt mål om minst 50% utgiftstäckning från mina utdelningar. Samtidigt passar det ganska bra då jag har svårt att se klara investeringskandidater, så kanske har jag is i magen och bygger kontanter i väntan på nästa börsnedgång.


Kommentarer

Populära inlägg