AstraZeneca

Nu kommer vi in på mer stabila företag. Mina motiv för att köpa AZN var hög utdelning, lågt P/E och att det väl är det bolag på börsen som i absoluta tal har högst vinst. En enkel nuvärdesberäkning ger vid handen att om utdelningstillväxten är uthållig (~8%) och med 10% avkastningskrav är den rejält undervärderad. Även utan utdelningstillväxt är den ganska attraktivt värderad.
Problemet är att Astra har stora problem med att få fram nya patent, har ensamrätten för en rad läkemedel i olika länder och att vinsten därmed påverkats. Ledningen har också visat synnerligen dåligt omdöme genom att lägga ner forskningsavdelningen i den akademiska huvudstaden Lund och förpassat en del till Göteborgstrakten. Dessa händelser medför att många anser att Astra nu är en s.k. Value Trap.
Själv är jag övertygad om Astras förmåga att tjäna pengar och jag tror att de kommer kunna bibehålla och öka utdelningarna framgent, varvid jag behåller denna trygga aktie. Jag har köpt denna vid två tillfällen och har ett GAV på ca 307 SEK. Aktien står just nu i 315 SEK (+2,6%) och jag har också erhållit utdelning på drygt 8% (justerat för skatteavdrag).
BnS - Mr Market +11%
Totalt +2,7%

Kommentarer

Populära inlägg