Handelsbanken

I diversifieringens tecken var jag tvungen att skaffa ett innehav från finansvärlden. Valet var extremt enkelt. SHB har varit min favoritbank alltsedan bankkrisen i början av 90-talet, då det var den enda storbanken som inte behövde statligt stöd. Man driver helt enkelt en bank som den skall drivas, långsiktigt och med stort fokus på riskmitigering.

I samma veva bytta jag också bank från Nordea till SHB. Fick väl inga speciellt bra villkor, men jag gillar att man satsar på personlig kontakt med kunderna. Jag blev mycket förvånad när jag sa att jag ville amortera på mina bolån och de meddelade att de inte tyckte det var nödvändigt. Jag ar iof "bara" 2 000 000 i lån, men ändå...'

Handelsbanken har varit ganska bra på att höja utdelningen årligen. Förutom 2008, då det iof var ett rejält hack ner, har den höjts de senaste 10 åren. Sänkningen av bolagsskatten kommer påverka resultatet positivt och jag tror på en fortsatt höjning. Hur pass uthållig den är, är dock svårt att sia om. Totalt sett är SHB ett av aktiesveriges mest stabila företag och jag kommer vara mycket långsiktig iden, men just nu är den ganska dyr tycker jag. Tillväxten finns framförallt i Storbritannien, där ocks injäningsförmågan kan förbättras avsevärt. Jag läste f.ö. en artikel i Financial Times för ett par månader sedan som höjde SHBs försiktighet och satsning på personliga kontater till skyarna, så det finns all anledning att hoppas på en dipp som köptillfälle.

SHB: BnS - Mr Market +32%
Totalt: +0,5%

Kommentarer

Populära inlägg