Bokslutskommuniké Investor


Investor kom i veckan med sin bokslutskommuniké för 2012 och jag kan väl säga direkt att de överraskar mig. Det är en aktie jag haft väldigt länge och varit ganska besviken på främst pga värdeutvecklingen, karaktär som maktbolag åt Wallenbergarna samt en måttlig utdelning. Har flera gånger tänkt sälja, men har alltid tyckt att framför allt substansrabatten varit väldigt hög.

Några punkter från bokslutskommunikén

  • Substansvärdet var 230 kr/aktie, en ökning med 15%. Substansrabatten blir därmed 26,8% utslaget på både A- och B-aktier
  • Aktien har utvecklats 38% i år (OMX +16%) beroende på utveckling av innehaven och minskad substansrabatt. Värt att notera är att den ökade 18% under fjärde kvartalet.
  • Utdelningen höjs med 17% till 7 kr/aktie vilket ger en utdelning på 4%. Utdelningen har därmed höjts med 40% sedan 2010 och VD Börje Ekholm aviserar en plan för fortsatta utdelningshöjningar. Det gör mig förtjust, men frågan är hur pass uthålliga man kan vara - vinsten fluktuerar våldsamt från år till år. Utdelningsandelen på årets vinst ligger emellertid på 22% vilket indikerar att den kan vara fortsatt uthållig.
  • 3 har genererat ett positivt kassaflöde. Man har fått 250' nya kunder, men intäkten per abonnent sjönk.
  • Skuldsättningsgraden var vid årsskiftet 11,5% vilket är över målspannet på 5-10%. Om försäljningen av Gambro går igenom kommer den hamna inom det intervallet igen.
  • Den finländska motorleverantören Wärtsilä är ett nytt innehav för 2012. Jag gillar finländska bolag - förutom när jag investerar i deras aktier då de tenderar att halveras i värde.


Som summering kan man säga att Investor känns som en trygg placering. Kärninnehaven är stabila svenska storföretag och det verkar som att marknaden fått större förtroende för ledningen. Börje Ekholm har konsekvent försökt höja detta förtroende och han har lyckats hos mig. Så länge han får sköta skutan utan att Wallenbergarna går in och micromanagerar borde Investor fortsätta utvecklas väl, men det kan inte vara en helt enkel balansgång för Ekholm. Dock... aktien har ökat väldeliga i värde den senaste tiden, så jag har inga laner just nu på att öka mitt innehav.

Kommentarer

Populära inlägg