PEAB

PEAB är ett företag jag haft vid olika tillfällen. När jag började köpa aktier för 10 år sedan och spekulerade vilt, var PEAB ett av få innehav jag hade som gick bra. När den gått upp 60% sålde jag i panik, bara för att se den gå med mer än det dubbla efter det.

När jag ville diversifiera mig i byggbranschen, var PEAB ett emotionellt beslut med min goda historik där. Även här har jag snittat ner mig vid två tillfällen (märkligt att jag aldrig snittar upp mig...). Det som talar för PEAB är att det är en familj, Paulsson, som äger och där bröderna Erik och Mats fortfarande är aktiva. I Stockholm pågår det alltid byggen till höger och vänster och det är påfallande hur många det vajar en PEAB-flagg hos. Vad som gäller för PEAB nu är att se till att öka vinsten på sina åtaganden. Det är bra om man undviker att bli åtalade också.

PEAB är inte ett av de innehav jag funderar på att sälja just nu, men utvecklingen har inte varit speciellt god de senaste åren.

PEAB: BnS - Mr Market -2%
Totalt: +1,8%

Kommentarer

Populära inlägg