Öresund

Vi har kommit till mitt sista inlägg över befintliga innehav, Investment AB Öresund. Inte heller här finns det några riktigt rationellt beslut bakom investeringen, men en givetvis en tydlig anledning. Liksom Warren Buffet och Bill Gates spelar jag bridge som en hobby. Ägaren och grundaren av Öresund, Mats Qviberg, har i många år varit ordförande i Förbundet Svensk Bridge och därför ville jag investera i något av hans företag. Valet föll på Öresund pga god historik, omtalat aktieägarvänligt, hög utdelning och en stark tro på Hagströmer och Qvibergs förmåga att hitta bra investeringar.

Vi vet vad som har hänt, HQ Bank ägnade sig åt vidlyftiga spekulationer, Öresund förlorade en stor del av sitt innehav pga att Finansinspektion drog in tillståndet för HQ Bank. Från att ha varit något av en journalisternas favorit som citatmaskin och med sin uppkäftighet mot etablissemanget, är Qviberg nu delgiven misstanke om brott och har fått utstå stor smutskastning.

Från att ha handlats med en substanspremie, föll marknadens förtroende för ffa Qviberg och jag tror inte vi kommer se ett sådant scenario igen. Vill man investera i Öresund idag, gör man det om man tror att Qviberg fortfarande har förmågan att handla aktier.

Utan att känna Mats speciellt väl, kan jag försöka mig på att beskriva honom som bridgespelare. Nej, jag skojar. Vad jag har hört från kompetenta bekanta, gör han ett mycket bra jobb i bridgeförbundet. Han är mycket generös och skämtar ganska mycket. Han ger också ytligt ett intryck att vara litet juvenilt pajasaktig, men jag tror mig kunna bedöma att han kan vara väldigt beslutsam och kompromisslös och jag tror faktiskt han är stenhård om du hamnar mitt emot honom. Jag vill poängtera att jag inte har jobbat med/för honom, så detta är en åsikt utan förankring i något annat än egna slutsatser.

Min tro på Qvibergs förmåga att göra bra affärer är obruten, men jag är mycket tveksam till om marknaden kommer låta detta påverka Öresunds aktiekurs. Förhoppningsvis blir inte premien alltför hög framöver.

ORES: BnS - Mr Market -5%
Totalt: +0,27%

Kommentarer

Populära inlägg