Kungsleden

Kungsleden är också ett gammalt innehav. Jag ville in i fastighetsbranschen och Kungsleden var ett av de minst rekommenderade företagen - ergo BnS köper! Förutom det har den haft en ganska hög, stabil utdelning och de fastigheter jag ser Kungsleden har här i Stockholm ligger bra till.

Iom att Högsta Förvaltningsdomstolen i maj 2012 fastställde att skatteflyktslagen är tillämplig i det så kallade Cypernärendet, har Kungsleden tvingats reservera medel för skatteinbetalningar. Man har dessutom ökat  reserverat belopp vid minst två tillfällen under året. Detta kan påverka utdelningsgrundande resultat och risken är högst påtaglig att det inte blir någon utdelning under 2013. Detta tillsammans med att 2.8 miljarder i eventuella extra skatteinbetalningar givetvis inte är ett steg i positiv riktning har gjort att aktiekursen har gått ner rejält under 2012.

För en lekman känns det inte förtroendeingivande att man räknar fel på en miljard här och en där. Kommer göra en analysinsats när årsrapporten kommer och detta är ett bolag som jag eventuellt kommer byta ut.  Som det känns just nu är min enda anledning att behålla aktien en tro att marknaden som vanligt överreagerat på negativa rapporter. Fastighetsbranschen i sig känns annars attraktiv med exempelvis det låga ränteläget vi har fastnat i.
Jag har snittat ner mig vid ett tillfälle innan skattebeslutet kom, så mitt GAV är ganska högt.

Kungsleden: BnS - Mr Market -14%
Totalt: +2.0%

Känner att jag inte har tempot uppe vad gäller blogginglägg. Jag är imponerad, eller förskräckt, av hur flera bloggare skriver väl underbyggda inlägg dagligen när de har både jobb, familj och hus. Jag är ganska Luthersk - att blogga på arbetstid finns inte och på kvällarna är jag trött :)

Kommentarer

Populära inlägg