Fortum

Låt mig säg det direkt: Fortum är ett lärorikt case och den aktie jag förlorat mest pengar på - hittills. Jag tänkte utanför boxen när jag köpte Fortum. Istället för att analysera företaget, tänkte jag att det var ett säkert kort och körde på egna observationer.
1) Först och främst är det ett defensivt företag vars produkt folk alltid behöver oavsett konjunktur
2) Jag var där på en konsultintervju och blev imponerad dels av hur mycket pengar de tjänar men även av hur står andel som är förnyelsebar energi - inte minst jämfört med Vattenfall
3) De har en särställning på marknaden som dessutom är politiskt skyddad. De har också en förmåga att skicka mig fakturor fast jag byter elbolag då och då.

Jag köpte dyrt och sedan har jag snittat ner mig och förlorat pengar på varje inköp. Varför har det då gått söderut? Utdelningen är hög, men utdelningstillväxten kommer snarare att vara negativ de senaste åren om man inte behåller nuvarande nivå. Politiska beslut i Finland har påverkat negativt. Satsningarna i Ryssland är tveksamma. Jag har kvar aktien eftersom jag fortfarande tror att den inte kan bli billigare, men jag börjar tvivla. Litet som Astra räcker det inte med att tjäna en himla massa pengar, marknaden kräver tillväxt eller i alla fall hopp om tillväxt. Jag kommer göra en fördjupad analys efter årsrapporten och vi får se om jag behåller den då. Ett problem jag f.ö. har är att jag har EXTREMT svårt för att sälja mina aktier, hoppas att bloggen kan få mig att ändra på det.
Mitt GAV för Fortum är ca 21 EUR enligt dagens valuta och Fortum står i 14 EUR idag
BnS - Mr Market -26%
Totalt -11,3%
Det går ingé bra det här.

Kommentarer

Populära inlägg