SCA

SCA är ett gammalt svenskt bolag och det var faktiskt Ivar Krueger som startade en gång i tiden. Man har ett stort skogsinnehav och det bokförda värdet på realtillgångarna är ungefär i nivå med bolagets värdering. Detta var en av de stora anledningarna till att jag köpte på mig en post för ett par år sen. Om man sedan kan få ut värdet vid en försäljning är en helt annan femma. I vart fall håller SCA att omforma sin inriktning litet och  har sålt av sin förpackningsdel för att fokusera mer på området hygienartiklar.

Konsumentvaror är ju något jag tror på som mindre konjunkturkänsligt och marknaden har verkligen reagerat positivt det senaste halvåret. Det skall bli spännande att se vartåt det barkar, men just nu tycker jag SCA känns ganska högt värderat. Jag köpte på drygt 100 och det tyckte jag var relativt dyrt redan då. SCA är i vart fall ett av mina absolut bästa innehav (konkurrensen är inte iof inte direkt mördande)

SCA: BnS - Mr Market +42%
Totalt: -1,7%

Kommentarer

Populära inlägg