Inköp Microsoft


Mitt första inköp efter jag började bloggen blev Microsoft. Om man har en köp-och-behåll strategi brukar teknologiaktier inte rekommenderas pga de är så volatila. Jag har ju bl.a. Apple i portföljen och det har ju varit en usel investering hittills. Eftersom jag varit i IT-branschen nästan hela mitt yrkesverksamma liv, anser jag dock att jag här befinner mig litet i min circle-of-competence.

En analys av Microsoft ger vid handen att följande saker är bra/dåliga:

  • P/E 15.3 är inte speciellt högt om man tror på fortsatt tillväxt.
  • Operating income har sjunkit sedan förra året, men det beror på tunga investeringar i Windows 8 som förhoppningsvis genererar mer intäkter kommande år, men det är väl här den stora osäkerheten finns.
  • Omsättningstillgångarna är 2,6 ggr större än Kortfristiga skulder och 1,5 ggr så stora som total skuld, vilket är bra.
  • Intjäningsstabilitet är bra, Microsoft har gjort vinst varje år sedan 1985 och haft utdelning sedan 2003.
  • Störst ägare är Bill Gates med 5,2%, men det finns institutionella ägare till 65% av totalt utestående aktier. Så länge som Bill Gates är aktiv, ser jag inga problem med detta.
  • Utdelningen är ca 3,3% om man håller den ökning som gjordes i Q4 2012 och utdelningsandelen är ca 40% vilket indikerar att det finns goda föutsättningar för fortsatt utdelningstillväxt. Utdelningstillväxten har varit 11% i snitt sedan 2003 och en enkel nuvärdesberäkning om 15% avkastningskrav, ger motiverat värde 23$. Så lågt kommer inte aktien stå om det inte händer något verkligt negativt, så jag är nöjd med att komma in på knappa 27$.

Det mest negativa är att resultatet minskar 2012 jämfört med 2011. Jag tror och hoppas att de tunga investeringar man gjort i windows 8 kommer leda till förbättrad intjäning framöver. Jag tror också på att Windows 8 kommer upplevas som en jättefördel när man har samma operativsystem på både PC och mobila enheter. Har själv en smartphone och en läsplatta med Android och jag måste säga att det är långt ifrån att dessa skulle kunna ersätta min laptop. Naturligtvis är det framtiden att man kan göra samma saker med sin mobila enhet som med sin laptop och därefter är det bara mediaformatet som avgör.

En historisk fördel som jag också tror Microsoft har är företagets tradition av att "stjäla" uppfinningar och göra dem till sina med utökad användarvänlighet och jag tror att de kommer lyckas med det för mobila enheter också. Som en Torgny Mogren i toppform startar de litet långsamt, men halvvägs tar de ledningen och ökar sedan. Kritiken som förs mot Windows 8 nu kontra IOS och Android är en västanfläkt mot vad de upplevt historiskt. De har tagit smällarna stående och därefter tagit marknadsandelar.

Så för att göra en enkel sammanfattning - främsta anledningarna för min investering är att jag tror på Windows 8, på Microsofts produktkatalog med operativsystem, servrar, programpaket etc och jag tror på fortsatt utdelningstillväxt.

Jag köpte MSFT på 26,57 och den står idag i 27,89 (+4,9%), dock till en lägre dollarkurs så utvecklingen är inte så hög.
MSFT: BnS - Mr Market +2.2%
Totalt: +0.4%

Jag ångrar mig litet att jag köpte en sån liten post. Jag handlar genom Avanza och de har ett minimicourtage för amerikanska aktier på drygt 90 kr (14,95$). Jag har räknat ut som break-even måste jag köpa för ca 50 000 SEK för att courtaget(0,13%) skall vara över minimicourtaget och det är litet för stor investering för mig. Jag skall dock i fortsättningen sträva efter den nivån på mina amerikanska aktier, det kommer bli för tufft för mig att ha mer än 15 aktier att hålla koll på. Det får helt enkelt bli färre, men mer välanalyserade, affärer i framtiden.

Kommentarer

Populära inlägg