Electragruppen

Glömde bort innehavet i Electra. Det är ett gammalt innehav och jag köpte det av tre anledningar.
1. Läste några analyser av företaget som lät bra, alltså ingen egen analys gjord, och jag gjorde inköpet inför en julrush med förhoppning om ökad försäljning då.
2. Familjeägt
3. Jag hade ett tag för mig att jag skulle investera i bolag från mitt hemområde och Kalmarbaserade Electra passade in där.
Just punkt 3 har inte varit en bra strategi, med stora förluster bl.a. i JLT(Växjö) och PV Enterprise (Vilshult). Nu har jag hittat ett nytt bolag i Svängsta, NFO Drives, som verkar väldigt intressant, kanske bli en mindre post där så småningom.

Är litet ambivalent angående Electra, å ena sidan har de medvind just nu iom experts konkurs, men frågan är om det blir något mer än en omsättningsökning. Jag gillar att de har en storägare i familjen Lissinger, att de har en stor kassa och hög utdelning.
Jag har ett GAV för Electra på 74.50 och även om aktien gått upp rejält senaste halvåret är förlusten betydlig. Jag har sålt av 2/3 av mitt blygsamma innehav med förlust.
Electra: BnS - Mr Market -21%
Totalt: -0.5%

Kommentarer

Populära inlägg