Ratos

Ratos är ett av mina äldsta och största innehav. Jag kommer mycket väl ihåg varför jag köpte min första post. Hade skaffat depå hos Avanza och en månad hade de courtagefritt köp på Ratos. Jag hade gjort en del överilade affärer och köpte detta bolag utan nån annan tanke än att det var ett bolag på Large Cap. Det var sedan länge mitt bästa innehav, god kursutveckling och höga utdelningar. Tyvärr har kursen halverats de senaste två åren.

Värderingen av Ratos är inte helt enkel eftersom de har onoterade innehav. Superbloggaren Lundaluppen har en genialiskt enkelt värderingsmetod att gå på eget kapital inklusive Goodwill för att värdera bolaget och hamnade då i intervallet 40-100 kr i aug 2012. Problemet med Ratos är att tjänar pengar på sina bolagsförsäljningar och därmed kan intjäningen variera väldigt (även om de naturligtvis tar del av innehavens ev. vinster). Värderingen bygger istället på bolagets förmåga att göra bra affärer. Försäljningar skall göras med minst 20% vinst.

Ratos har också haft en slags mediefavorit till VD, Arne Karlsson, som slutade förra året för att istället ersätta Olof Stenhammar som styrelseordförande. Detta gav marknaden skrämselhicka, men den nya VDn Susanna Campbell har varit i företaget i många år. Rent strategiskt tror jag inte det har förändrats speciellt mycket utan det är marknadens förväntningar som sjunkit. Jag kommer göra en ny analys av Ratos när årsredovisningen kommer. Här blir det en verklig utmaning eftersom jag alltid tyckt att Ratos varit en bra investering för mig, men historiken talar överraskande ett annat språk.

Ratos: BnS - Mr Market -5%
Totalt: -5,5

Kommentarer

Populära inlägg