Rapport Apple

Apple har kommit med en ny rapport. Man tjänar mer än någonsin, håller en något bättre volym än beräknat, kommer tjäna pengar som gräs de närmaste åren men marginalerna är något lägre än tidigare. Kursen sjunker med närmare 13%. Många som skriver om Apple serverar självsäkra uttalanden att bubblan spruckit eller att det är världens mest undervärderade företag.

Själv har mitt innehav minskat med 28%, vilket innebär att jag borde sälja enligt mina regler. Jag kommer dock behålla eftersom jag tror att någonstans kommer fundamenta att slå igenom i aktiekursen. Raset bygger på en orimlig tillväxtförväntan och när detta lagt sig, kommer man se litet nyktrare på Apple. Jag hoppas också att man lägger en del av sin enorma kassa på utdelningstillväxt, det kan vara ett sätt att skapa en sundare syn på aktien. Risken är dock ganska stor den närmaste tiden att aktien faller ytterligare, Mr Market har bestämt sig för att tycka illa om Apple.

Kommentarer

Populära inlägg