Rapport AstraZeneca

AstraZeneca kom med en rapport idag som till stora delar tolkades negativt av marknaden.

  • Intäkterna under kvartal 4 minskade med 15%
  • Vinst per aktie minskade med 9%.
  • Man kommer dela ut 2,8 USD per aktie, uppdelat på 1,90 och 0,90. Det innebär ca 5,8% i utdelning.
  • Man prognostiserar för lägre intäkter och något högre kostnader under 2013

Man har redan tidigare stoppat sitt återköpsprogram av aktier och nu sänks även utdelningen. Ganska marginellt i dollar, men ändå en sänkning, Det som gör marknaden mest orolig (gissar jag) är att man räknar med lägre intäkter framöver och även försämrat resultat  De strukturella problem man har med ett antal patent som gått ut, syns nu även i resultaträkningen.

Jag har hela tiden tyckt att marknaden har en väl njugg inställning till AZN. Man tjänar pengar som gräs (haja; 28 000 MUSD ca 175 miljarder SEK!), men inte i ökande takt. Samtidigt har jag hoppats på att företaget skulle ha förmågan att hitta alternativa intäktskällor, men så verkar inte fallet vara. Nu måste jag erkänna att jag känner mig osäker på detta innehav. Den relativt nya ledningen kommer staka ut den framtida strategin under kapitalmarknadsdagar i mars och jag avvaktar nog detta innan jag fattar ett säljbeslut.

Kommentarer

Populära inlägg