Procter & Gamble

Procter & Gamble är kanske inte jättekänt här i Sverige, men det är ett av världen mest kända företag. Enkelt uttryckt äger de en massa olika märken inom skönhets- och hushållsprodukter. Exempel är Ariel, Duracell, OralB, Pampers, Always, Gillette och Wella.

Jag ville investera i företag inom dagligvaruhandel pga dess relativa konjunkturokänslighet. Samtidigt hade jag, som de flesta andra verkar det som, tänkt mig att sluta jaga klipp och köra på s.k. "Dividend Growth" som verkar vara populärt i USA. Amerikanska företag är mycket mer lämpade för detta iom att de har antal Dividend Aristocrats eller Dividend Champions, alltså företag som har haft utdelning under 10+ år och konsekvent höjt utdelningen. Jag valde mellan flera, men föll för P&G efter att ha läst några amerikanska analyser. Det som är mest negativt är ett ganska högt P/E-tal (>22), hög vinstandel som delas ut (61%) och en tveksamhet runt vinsttillväxten. Eftersom jag ändå bedömer det som att de kommer ha en stabil utdelningstillväxt, kan man göra en enkel nuvärdesberäkning och labba litet med värdena. Jag kom fram till ett nuvärde på 72$ och köpte när den stod i låga 60. I konsekvensens namn borde jag kanske sälja om den går upp mot 75$, det vore stärkande för mig om jag fattade ett sådant beslut.

PG: BnS - Mr Market +10%
Totalt: -5,6%

Kommentarer

Populära inlägg