Kvartalsrapport Fortum

Även Fortum lämnade en rapport idag.


Omsättningen för kvartalet uppgick till 1.834 miljoner euro (1.667).
Rörelseresultatet ebit blev 619 miljoner euro (579)
Styrelsen behåller utdelningen på 1:00 € per aktie, alltså ca 7,2%. Med earnings per share för 2012 på 1,59 innebär det en utdelningsandel på 63%.

Marknaden reagerade positivt och det känns som ett lättnadsrally att man behöll utdelning på 1 EUR/aktie. Det kom samtidigt en nyhet att man utvärderar en försäljning av eldistributionsverksamheten. Nu vet jag inte vad man tjänar på detta, men för mig känns det som en säker intäktskälla - det verkar iaf omöjligt för MIG att undkomma att betala nätavgifter till Fortum.

Fortfarande verkar satsningen i Ryssland vara det som oroar mest och med tanke på att den är så liten del av totala verksamheten, kanske man helt enkelt skulle lägga ner den. Å andra sidan finns det nog rejäl tillväxtpotential där. Jag måste erkänna att jag håller på att tröttna litet på Fortum - det har varit en felsatsning från start för mig och jag är osäker på om det är en turn-around kandidat.

Kommentarer

Populära inlägg