DRIP

Har tittat litet på DRIP, Dividend Reinvestment Plan, något som verkar vara ganska vanligt i staterna. Det går enkelt ut på att dina utdelningar automatiskt återinvesteras i det aktieslag som delat ut dem. Man köper för hela utdelningen så det blir även delar av aktier ner till tre decimaler. I USA verkar man också ha en överenskommelse mellan mäklare och företag som gör att denna transaktion är courtagefri.

Sparformen är säkerligen inte för alla - en del vill inte återinvestera utdelningen alls, andra vill välja tillfället - men som en tjänst för alla oss andra som inte alltid hänger med i vad som händer är det en utmärkt tjänst kan jag tycka.

I Sverige verkar denna metod inte vara speciellt välanvänd. Vad jag har kunnat lista ut är det bara Aktieinvest som erbjuder tjänsten. Nu är ju inte detta tänkt som någon reklam för just Aktieinvest, men det kan vara en krydda för de som är intresserade. En lösning kan vara att öppna depå hos en amerikansk mäklare.

Själv har jag depåer både hos Avanza och AktieDirekt och har inte lust att öppna ytterligare en depå för en sån här tjänst. Istället kontaktade jag Avanzas kundtjänst för att fråga om de erbjuder tjänsten och fick meddelandet:
"Dessvärre så finns inte denna möjlighet för svenska aktieägare."
Något knapphändigt svar kan vän av ordning tycka, så jag frågade vidare om de såg det i framtiden varvid svaret blev:
"Nej, det är inget som diskuteras vad jag känner till. "
Litet besviken över den styvmoderliga behandlingen blev jag, men antagligen är det få som efterfrågar denna tjänst. Har inte lyckats luska ut om det är några juridiska hinder för det, men det borde iaf vara möjligt att införa för aktier på Stockholmsbörsen.

Personligen skulle jag tycka att det var en utmärkt tjänst att få tillgång till. Jag har en tendens att inte återinvestera utdelningar i väntan på bättre kurser och då blir det till viss del kontraproduktivt, samt att det vore väldigt skönt att ha en automatisk hantering - som ett fritt val.

Kommentarer

Populära inlägg