Inköpslägen

Midsommarhelgen var väldigt omtumlande på det personliga planet och jag har inte följt med börsen på en vecka, men den verkar ha gått ner rejält efter Bernankes uttalande. Det känns som att marknaden bara väntat på ett tillfälle till korrigering. Jag försöker se positivt på det trots att min portfölj drabbats hårt (hårdare än index), kanske blir aktier jag varit intresserad av köpvärda eller man kanske kan börja se över alternativa placeringsformer om räntorna stiger.

Har tittat på en del nyförvärv och som jag tidigare skrivit lutar det åt att Shell blir kvartalets inköp. Nu börjar dock även nuvarande innehav bli mer attraktiva. Kungsleden och PEAB har sjunkit rejält och där vill jag öka litet. Om PEAB går under 30 kr tror jag att jag slår till med en mindre post.

Ratosaktien har påverkats negativt av införandet av en preferensaktie. Tror inte risken för utdelningsminskning ökar pga av detta, men en viss risk innebär det ju. Snarare kan man misstänka att institutionella placerare dragit öronen åt sig efter årets utdelningssänkning. Trots lågt pris tycker jag att jag har ganska stor andel ratosaktier i min portfölj och är tveksam till att öka, men jag tror att Ratos ligger i startgroparna för en ny sväng mot högre höjder.

Några av mina innehav som jag gärna vill öka i är SHB och H&M som gått ner ganska rejält senaste tiden. Jag kanske köper dessa istället. H&M växer utan vinsttillväxt, men kommer fixa det. Handelsbanken är jag inte det minsta orolig över, men branschen har ju visat sig vara väldigt volatil de senaste åren. Skulle gärna se den och H&M gå ner några 10-tals kr till innan jag ökar.

Kommentarer

Populära inlägg