AstraZeneca, Börsveckan analyserar.

Ibland undrar man hur olika man kan se på världen. Jag läste på Avanza igår att tidningen Börsveckan hade neutral rekommendation på Astra med motiveringen "...trots en låg värdering. Utsikterna ses inte som så goda och den nye vd:n har hittills inte lyckats gjuta mod i placerarna.  "
Personligen är jag ytterst förvånad över den fullständiga kursraket, med Astra-mått mätt, som aktien blivit efter kapitalmarknadsdagen man höll i mars. Det man något förenklat då sa var att man hade en strategi, att man ska investera men att det inte kommer ge effekt de närmaste åren, man kommer övervintra ett tag men ser ljust på framtiden och räknar med en högre vinst 2018.

Kursen som rört sig runt 300 de senaste fyra åren har sedan 21 mars stigit med drygt 13%. Återigen - med Astra-mått mätt är det en kraftig ökning. VD har om något "gjutit mod i placerarna" utan att leverera något. Trots en sänkning ligger direktavkastningen på ca 6% så där finns anledning att behålla aktien för en del, men kursmässigt har jag inga förhoppningar. Nuvärdet vid nolltillväxt och 6.1% avkastning är f.ö. 274 kr. Jag funderar starkt på att sälja och invänta en sättning i något utländskt läkemedelsföretag istället. Delårsrapporten kommer på fredag och oavsett vad den säger tror jag en kursrusning redan är inprisad.

Kommentarer

Populära inlägg