Deklaration

Jag har gjort något ytterst okaraktäristiskt och redan deklarerat. Har alltid varit en sån som gör det i sista stund. När jag bodde i Lund brukade jag cykla ner till Skattehuset på Södra vägen och lämna in runt 23.59. I Stockholm tog man t-banan till Medis och följde lämmeltåget till Skatteskrapan. De hade löpare som sprang ut på Götgatan och hämtade deklarationerna från köande bilåkare, samtidigt som Gunnar Hökmark stod och mässade om skattens fördärv av människans hälsa, ekonomi, miljö och säkert något mer. Det sista året var tom Maria Corazza Bildt där och gav litet högadligt stöd till Gunnar (som ärligt talat hade litet problem med att elda på massorna). När skatteverket flyttade från skatteskrapan ett kvarter till Fatburen, fick man stå och köa i 20 min innan man nådigt fick posta sin blankett i en av två brevlådor på Magnus Ladulåsgatan, det var tider det!

Numera får man logga in till skatteverkets hemsida och fylla i det som saknas. Man får tillgång till siten innan man ens får hem deklarationsblanketterna. En stor förändring i år var att begreppet "schablonintäkt" som införts på ens fonder. Man betalar en skatt på 0,4% på direktägda fonder, det är "schablonintäkten" och på denna dras 30%. Gäller tydligen ej kapitalförsäkring eller ISK. Det tog en himla tid att verifiera alla dragna skatter. Tyvärr har det blivit så att jag har spritt mina affärer under åren, så i söndags satte jag mig med allehanda inloggningsdosor och prickade av allting som fanns i deklarationen. Det tog sin runda tid, men när jag till slut var kvar tyckte jag inte det var något att hålla på utan signerade och skickade in den.

Fick in ett rejält förlustavdrag för mina Fortumaktier, som jag flyttat från aktiedepå till ISK. Hade faktiskt gjort litet skatteplanering i det lilla genom att jag sålt av andelar i Allemansfond Alfs (sic!), en dyr indexfond IMHO. Har nu bara ca 20% kvar från ursprungligt innehav och om jag nu får mina PA Resources sålda ryker resten. Iom att jag inte jämkar mitt boendelån, kommer jag få tillbaks ungefär 20' vilket är lika mycket som i fjol. Hoppas jag kan hålla mig från att spendera dem och istället köpa nån aktie, siktar just nu mot Apple, Aflac, Microsoft eller kanske nån annan som jag håller på att analysera.

Kommentarer

Populära inlägg