Utdelning Ratos

Idag kom utdelningen från Ratos in på kontot. Detta är mitt absolut äldsta innehav och jag har alltid sett det som mitt absolut bästa köp också. De senaste åren har dock varit mycket hårda för oss Ratosägare och jag står nu faktiskt på mer eller mindre +/- 0, på mitt Ratosinnehav inkl utdelningar. Onoterade innehav är svårare att värdera och marknaden har också sett en överdrivet negativ påverkan av att man bytte VD förra året. Den nya VDn, Susanna Campbell, har varit anställd länge på Ratos och den fd VDn, Arne Karlsson, är numera styrelseordförande. Ratos förmåga att göra bra affärer är nog opåverkad, men styrs givetvis av konjunkturen.

3 kronor i utdelning innebär i alla fall en minskning med 45% från förestående år, vilket påverkar min absoluta avkastning rejält. Jag är dock fortsatt beredd att vänta ut den vändning jag tror kommer att ske när marknaden märker att Ratos fortsatt är kapabla att göra bra affärer.

Kommentarer

Populära inlägg