Utdelningar 2013, Investor

Den roligaste delen med att ha en strategi med utdelningsaktier är givetvis själva utdelningarna. Jag får väl redovisa dessa löpande för att peppa mig själv litet.

Igår kom utdelningen från Investor in på kontot. Detta är också ett av mina äldsta innehav och jag har länge varit missnöjd med dem som varandes mer ett maktbolag för Wallenbergarna än (övriga) aktieägare och gett ganska höga arvoden också. Med den nye VDn Börje Ekholm ser man dock en ljusning och man har nu även uttalat att man avser höja utdelningarna framöver. Flera av innehaven är också väldigt bra, så hade inte kursen rakat i höjden så det senaste året hade jag nog utökat min andel. Just nu avvaktar jag de flesta investeringar. Mitt Investorinnehav ligger i ett traditionellt aktie/fond-konto och därmed dras 30% i skatt, vilket känns plågsamt när man jämför med ISK.

Utdelningar hittills i år. Datum när de kommit in på kontot.

Innehav% fördDatum1
Apple0.6 %15 feb
Astra13.5 %15 mar
Fabege1.5 %28 mar
Fortum30.7 %19 apr
Investor7 %23 apr
KMI1.7 %19 feb
Microsoft1.1 %15 mar
P&G1.3 %19 feb
SCA13 %19 apr
SHB B15,5 %27 mar
Öresund14 %2 apr

Kommentarer

Populära inlägg