Yield on cost

Till skillnad från direktavkastning, som är utdelning i förhållande till aktiekurs, beräknas Yield on Cost som utdelning i förhållande till inköpspris. Ett konkret resultat som visar om min strategi att köpa företag med utdelningstillväxt fungerar. Naturligtvis påverkar också om man gjort många inköp där inga eller delar av årsutdelningarna fallit ut, men trenden ska vara positiv.

Så här i början av ett strategibyte kan det bli stora förändringar, så jag redovisar både ökningen i absoluta tal och YoC. Historiken är bara från 2010 och då hade jag fortfarande ett ganska "offensivt" tänk bland mina investeringar. En uttalad strategi har jag bara haft i ca ett år.


År
YoC
Absolut
2010
i.u.
+74%
2011
3.6%
+94
2012
3.9%
+23
2013
1.1%
N/A

Som man kan se har utdelningarna i kronor och ören ökat rejält, relativt sett, de senaste två åren. Givetvis från en ganska låg startnivå. För 2013 är precis första kvartalet avslutat och om man extrapolerar är jag på väg mot 4.4% i årlig YoC. Dock har flera av mina tyngsta innehav redan delat ut, så det ser litet sämre ut än förväntat. I värsta fall kommer jag tom få lägre utdelning i absoluta tal under 2013, främst beroende på att Astra, Kungsleden, PEAB och Ratos alla sänkt sina utdelningar. Tacka vet jag amerikanska blue-chip...

Kommentarer

Populära inlägg