Inköp Wells Fargo

En av mina nyvunna erfarenheter är att inte publicera några ingående analyser. Jag befinner mig på en alldeles för låg nivå för att göra detta. Däremot kommer jag, för min egen skull, alltid motivera varför jag gör en affär - hur juvenil orsaken än månde vara.

Har länge tittat på att utöka min branschexponering mot finans. Har en mindre post i Handelsbanken som är ett riktigt bra företag, men den har ju ökat nåt vansinnigt senaste halvåret och jag avvaktar med den. Andra bloggare har vurmat för danska banker som förefaller nedtryckta efter deras "bolånekrasch" och är nedtryckta efter kreditförluster. Med min nyvunna försiktighetsprincip är det alldeles för hög risk i dessa.

Återstår bl.a. USA, där Wells Fargo givetvis faller en i ögonen efter att Warren Buffett seglat upp som storägare. Banker är ju väldigt svåra att analysera, men vissa saker pekar ut den som ett alternativ ändå trots ganska hög värdering med P/E 11 och P/B på 1.3.

  • Utdelningen är över 3% vilket får anses vara OK för amerikanska storbolag. Man gjorde en rejäl sänkning i samband med finanskrisen 2008, men har efter det höjt rejält och flaggat för att man kommer fortsätta med det.
  • Banken drivs som en gammaldags bank, alltså konservativt med stor del utlåning till privatpersoners boende. Detta kan tyckas riskfullt med finanskrisen i färskt minne, men jag tror man lärt sig läxan.
  • Man kommer förhoppningsvis köpa tillbaks aktier och därmed tillföra värde till ägarna
  • Jag vill öka min branschexponering, med ett defensivt innehav.
  • Jag antar att jag vill vara aktiv och göra nya innehav för att öka min utdelning i absoluta tal. Makro känns inte helt optimalt just nu med ATH på S&P 500, men bättre investerare än jag hävdar ju att man ska se på den enskilda aktien och då anser jag trots allt WFC vara köpvärd. Mina försök att förutse marknadsreaktioner har varit helt felaktiga, t.ex. Fiscal Cliff.
  • Att Warren Buffett gillar aktien är inte negativt. Han köpte iof för 9$ initialt, men har fortsatt köpa efter det.
Jag har inväntat rapporten som kom den 12 april och det har visat sig vara felaktigt iom att aktien ökat den senaste tiden. Tycker inte rapporten ger några andra signaler än köp. Jag köpte på 37$ och aktien stängde faktiskt på 37.21.

Kommentarer

Populära inlägg