Försäljning Skistar

Öresund hade ingen utdelning i rena pengar i år utan delade återigen ut delar av ett av sina innehav, nämligen Skistar.

Skistar driver skidanläggningar på flera av Sveriges stora skidorter inklusive exempelvis skiduthyrning och boende. Jag har själv varit kund hos Skistar i Sälen och tyckte det fungerade mycket bra. Jag har inte satt mig in företaget i detalj, men jag säljer av följande orsaker.

  • Verksamheten verkar väldigt investeringsintensiv
  • Man är väder- och kalenderberoende.
  • Utdelningen är inte över sig för svenska aktier ~3,2%
  • Man har höjt priserna litet mer än nödvändigt, risk för att man missbrukar sin monopolställning på skidorterna.
  • Den starka svenska kronan, borde innebära färre utländska gäster.
Förenklat kan man säga att jag tycker den är för dyr och jag har andra aktier jag hellre bevakar.


Kommentarer

Populära inlägg