Sluta pensionsspara?

Jag är något av en trygghetsnarkoman. Detta accelereras genom huvudsakligen två saker:
Mitt civilstånd - ogift, inga barn
Min anställning - konsult, stor del rörlig lön, anställd på företag utan kollektivavtal

Hur har det blivit såhär? Punkt ett avstår jag från att spekulera i, men det är ett faktum som väldigt få familjeförsörjare vill erkänna - du har ett stort stöd från samhället om du har barn. Punkt två är delvis ett fritt val. Jag har varit konsult större delen av mitt yrkesliv och det känns svårt att lämna den anställningsformen, speciellt inom IT-branschen där jag verkar. Jag är bra på att leverera, men inte speciellt bra på att nätverka. När jag bytt jobb har det alltid varit någon som rekommenderat mig, men mina möjligheter har minskat de senaste åren tycker jag.

Hur är det då med tryggheten inför pensionen? Bankerna började ringa till  mig när jag var 27-28 år och jag började pensionsspara före 30. I mina förra anställningar har jag haft olika pensionslösningar och trots att jag varit ganska trogen anställd, har jag ändå 8 olika pensionslösningar nu. Det är inte enkelt att hålla ordning på och det verkar omöjligt att samla dem på ett ställe. Lägg till begränsade valmöjlighet beroende på leverantör, avgifter som äter upp avkastningen och ett för mig otroligt stötande regelverk som förbjuder mig att vid mitt eventuella frånfälle styra vem som får mina pensionspengar. Detta har gjort att jag mer och mer funderar över att sluta pensionsspara. Fördelen blir att jag kommer få mer pengar att förvalta själv, nackdelen är givetvis att jag kommer få sämre framtida pension.

Som ett första steg kommer jag att sluta pensionsspara tills dess att flytträtt på fribrev införs. Det kommer ske ungefär samtidigt som helvetet fryser till is, men det blir min protest mot dessa lösningar som gör det i princip omöjligt för en vanlig människa att förvalta sina pensionspengar. Jag är egentligen inte negativt inställd till att låta en förvaltare ta hand om mina pengar, inte minst vad gäller riskminimering, men då skall det vara en förvaltare för alla mina pengar inte fem olika. Vore intressant med åsikter, men då måste man ju ha läsare :)

Kommentarer

Populära inlägg